środa, 20 stycznia 2010

Jak rozpoznać dumę?


Swami Vishwananda uczy dziś:

"Kiedy masz w sobie dumę, to bardzo ciężko jest tobie samemu zdać sobie z tego sprawę. Jedynie wtedy, kiedy już pozbędziesz się dumy, możesz ją rozpoznać. To proste, kiedy masz w sobie dumę, to zawsze będziesz siebie wychwalać. Zawsze będziesz mówił, że cokolwiek robisz, jest słuszne. I będziesz skoncentrowany tylko na sobie samym, nie na własnym wnętrzu, ale na swojej zewnętrznej osobowości. Tak można rozpoznać pychę. Ale w jaki sposób ją zlikwidować?
Kiedy już raz ją rozpoznasz, gdy już wiesz, że jest w tobie duma, staraj się z całych sił mieć ją pod kontrolą. Jest na to kilka sposobów. Pycha sprawia, że zawsze jesteś tym "pierwszym": "Ja wiem lepiej niż inni; inni nie mają zielonego pojęcia. Ja wiem najlepiej. Co to jest? Arogancja. Dokładnie tak. Żeby więc jej się pozbyć, zawsze stawiaj siebie "jako tego ostatniego". Mam tu myśli nie fizycznie, ale wewnętrznie. Kiedy umysł ci podpowiada "Oh, jaki jestem cudowny. Jak wiele we mnie mądrości. Ileż mam wiedzy o różnych rzeczach", jeżeli "pójdziesz" za tym głosem, to jesteś skończony. W takiej chwili, gdy to rozpoznajesz odczuwasz też coś, czyż nie? To własnie o tym wczoraj mówiłem. Z chwilą, gdy uświadamiasz sobie, że jest w tobie duma, nie podążaj za tym dalej. Bądź pokorny. Pokora nie uczyni z ciebie kogoś wielkiego czy małego, ale sprawi, że będziesz duchowo wzrastać. Wzmocni ciebie na twojej ścieżce duchowej."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz